Wonen met grandeur...

Wonen met grandeur...

Op speciaal verzoek van @irenehin en @robink.bargmann vertel ik u graag iets over wonen met grandeur op de Wagenweg 242 in Haarlem waar het statige neoclassicistische landhuis Eindenhout prijkt, ofwel beter bekend als het 'Huis met de Beelden'. Dit rijksmonument, gebouwd in 1793 voor de Amsterdamse koopman George Gerard Lans, wordt gekenmerkt door zijn imposante zuilen en de twee witmarmeren sfinxen die het bordes sieren. Deze sfinxen, mogelijk afkomstig van de buitenplaats Velserbeek en toegeschreven aan de Amsterdamse beeldhouwer Ignatius van Logteren, gaven het pand zijn bijnaam.

In de loop der jaren heeft Eindenhout verschillende eigenaren gekend en diverse functies vervuld. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde het huis een rol in het verzet; in de nabijgelegen bossen vonden verzetsactiviteiten plaats en het pand zelf diende als ontmoetingsplaats voor verzetslieden.

Na de oorlog raakte het huis in verval, maar in 1972 werd het aangekocht door de Amsterdamse antiquair H.F. Bill, die het met veel zorg restaureerde. Na zijn overlijden in 2018 kwam het pand in handen van Stadsherstel Amsterdam, die het opnieuw restaureerde en terugbracht in de oorspronkelijke roomwitte kleur, waardoor de gelijkenis met het nabijgelegen paviljoen Welgelegen nog duidelijker werd.

Tegenwoordig wordt het Huis met de Beelden gebruikt als kantoorruimte en is het een geliefde locatie voor culturele evenementen. Het pand herinnert aan de rijke geschiedenis van Haarlem en de vele verhalen die zich binnen zijn muren hebben afgespeeld.

Wil je ook wonen met grandeur en met het gemak van winkels om de hoek?
Je bent van harte welkom voor een kop koffie: 023-5245250

 

Gerelateerde Nieuwsberichten

Duin en Daal: wonen in een ontwerp van Springer.

Duin en Daal: wonen in een ontwerp van Springer.

Aan de Westzijde van Bloemendaal ligt tegen het Kopje een plan dat begrensd wordt door de Hoge Duin en Daalseweg, de Brederodelaan en de Bloemendaalseweg. Duin en Daal ontstaan onder de pen van landschapsarchitect Leonard Anthony Springer (1855–1940). Springer was een meester in het combineren van natuur en bebouwing. Hij ontwierp niet met de liniaal, maar met het oog van een schilder: slingerende lanen, zichtlijnen, die onverwachte vergezichten openen en een ritme van groen, dat de huizen omarmt.

Je rijdt er van óf naar Mokum wekelijks langs. Soort Anton Pieck-creatie in de Efteling, maar wat is het?

Je rijdt er van óf naar Mokum wekelijks langs. Soort Anton Pieck-creatie in de Efteling, maar wat is het?

Het is de Amsterdamse Poort, de enige overgebleven stadspoort van Haarlem, gebouwd rond 1355. Ooit was dit dé doorgang naar Amsterdam, waar kooplieden, pelgrims en soldaten de stad verlieten of binnenkwamen. Wat nu pittoresk oogt, was ooit een stevig stuk stadsmuur met een strategische functie, beschermen wat binnen is én controleren wat van buiten komt.

Dreefzicht: van herensociëteit tot uitzonderlijk buitenshuis eten.

Dreefzicht: van herensociëteit tot uitzonderlijk buitenshuis eten.

Wie Haarlem kent, kent het monumentale Dreefzicht aan de Dreef, gebouwd in 1840 in de Haarlemmerhout. De Haarlemse rederijkerskamer Trou moet Blycken had het paviljoen als hun buitensociëteit, waar het leven gevierd en besproken werd in rook en rumoer. Later zwaaide Van der Valk er de scepter, met schnitzels en zalen waar de grandeur van weleer een tikje uit het zicht raakte.