Teylers Museum: kunst en wetenschap onder één dak.

Teylers Museum: kunst en wetenschap onder één dak.

Aan het Spaarne staat een gebouw dat niet alleen Haarlem, maar heel Nederland geschiedenis geeft: het Teylers Museum, opgericht in 1784 en daarmee het oudste museum van het land. Gesticht uit de nalatenschap van bankier Pieter Teyler van der Hulst, met als ideaal de bevordering van kunst en wetenschap. Geen pronkpaleis, maar een tempel van kennis en schoonheid.

De beroemde Ovale Zaal is nog altijd het hart van het museum. Een ruimte uit de Verlichting, waar schilderijen, fossielen, wetenschappelijke instrumenten en munten naast elkaar werden tentoongesteld. Hier kwamen burgers samen om verwondering te delen over de grootsheid van de natuur en het vernuft van de mens. Vandaag trekt het museum bezoekers met vaste collecties én wisselende tentoonstellingen van grootheden als Michelangelo en Rafaël, waardoor eeuwenoude kunst weer in gesprek gaat met onze tijd.

Het Teylers laat zien dat de kracht van een plek schuilt in de combinatie van verhaal, functie en uitstraling. Voor de makelaar is dat een herkenbaar adagium: een huis wordt pas een thuis wanneer het niet alleen muren en ramen biedt, maar deuren opent voor verwondering. En zeg nu zelf: wie wil er niet z’n eigen Ovale kamer?

 

Gerelateerde Nieuwsberichten

De Gouden Straatjes van Haarlem

De Gouden Straatjes van Haarlem

De naam verwijst naar de Gouden Eeuw, toen Haarlem bloeide als handelsstad. In straten als de Kleine Houtstraat, Warmoesstraat, Schagchelstraat, Anegang, Gierstraat, Koningstraat en Zijlstraat vestigden zich kooplieden en ambachtslieden. Geen groots vertoon, maar kwaliteit die bedoeld was om te blijven. Die oorsprong voel je nog steeds: in maat, ritme en samenhang.

Villa Elsduin Aerdenhout, bij sommige huizen ben je geen gids, maar wordt je rondgeleid.

Villa Elsduin Aerdenhout, bij sommige huizen ben je geen gids, maar wordt je rondgeleid.

Er zijn van die huizen waar je niet begint met de voordeur, maar met de stilte eromheen. Elsduin is zo’n plek. Een villa die in 1908 werd gebouwd door K.P.C. de Bazel, bedoeld als woonhuis én atelier voor beeldhouwer F.B. Roorda. Dat verklaart misschien waarom het huis niet alleen staat, maar poseert. Alsof het weet dat het ontworpen is om gezien te worden én tegelijk om rust te bewaren.

De Kroft:  Een onverwachte sprong om de makelaar bij de les te houden.

De Kroft: Een onverwachte sprong om de makelaar bij de les te houden.

De Kroft ligt precies op de overgang van het Oosterduin naar het strandvlak. Aan de Oostzijde daalt het terrein, waardoor de kelder aan de straatzijde ineens onderhuis wordt. Smits zag deze complexe ligging niet als beperking, maar als kans. Hij ontwierp niet alleen de gevels en vormen, maar ook het interieur én de volledige tuin. Van lambriseringen tot zichtlijnen in het groen: alles is één totaalcompositie, zoals alleen de vroege twintigste eeuw dat durfde.