Landgoed Kareol: een verdwenen droom in Aerdenhout.

Landgoed Kareol: een verdwenen droom in Aerdenhout.

Begin 20e eeuw verrees in Aerdenhout een buitenplaats van ongekende allure: Landgoed Kareol. Opdrachtgever Julius Carl Bunge (vermogend graanhandelaar en gepassioneerd Wagneriaan) liet tussen 1908 en 1911 een villa bouwen, geïnspireerd op de burcht uit Tristan und Isolde. Architect Anders Lundberg ontwierp het geheel in Weense Sezession-stijl, met een 32 meter hoge toren, waarin een spiegel onder een hoek van 45 graden was geplaatst, omdat Carl z’n vrouw beloofd had dat zij vanuit huis de zee kon zien(!) Kareol was gebouwd in gewapend beton, rijk aan marmer en bekleed met mozaïeken van Max Läuger. Samen met Jachthuis Sint Hubertus op de Veluwe en Schapenduinen in Bloemendaal behoorde het tot de drie grootste particuliere woonhuizen van Nederland.

Na het overlijden van Bunges vrouw trok Carl zich terug in Kareol, dat hij tot zijn dood in 1934 deelde met huisvriendin Hilde Rusag. Tijdens de Tweede Wereldoorlog deed het dienst als herstellingsoord voor gewonde militairen. Daarna volgde verval. Hoewel het pand in 1977 monumentenstatus kreeg, mocht dat niet baten: in 1979 werd het gesloopt. Op het terrein verrees een appartementencomplex, met nog enkele zichtbare elementen uit het oorspronkelijke ontwerp, zoals de vijver en een pergola.

Vandaag de dag resten slechts herinneringen aan Kareol. Enkele tegeltableaus van Läuger zijn bewaard gebleven en te zien in het gemeentehuis van Bloemendaal. Toch leeft het verhaal voort: als symbool van een tijd waarin kunst, architectuur en ambitie elkaar vonden in steen. Voor wie houdt van karaktervol wonen is Kareol een herinnering aan wat mogelijk is als visie, middelen en schoonheid als een waarlijk artistiek Gesamtkunstwerk samenkomen.

 

Gerelateerde Nieuwsberichten

Teylers Museum: kunst en wetenschap onder één dak.

Teylers Museum: kunst en wetenschap onder één dak.

Aan het Spaarne staat een gebouw dat niet alleen Haarlem, maar heel Nederland geschiedenis geeft: het Teylers Museum, opgericht in 1784 en daarmee het oudste museum van het land. Gesticht uit de nalatenschap van bankier Pieter Teyler van der Hulst, met als ideaal de bevordering van kunst en wetenschap. Geen pronkpaleis, maar een tempel van kennis en schoonheid.
De Haarlemse Mug

De Haarlemse Mug

Wie zich Haarlemmer noemt, krijgt er gratis een bijnaam bij: Mug. De oorsprong is minder eenduidig dan men zou denken. Sommigen zeggen dat de naam verwijst naar de moerassige gronden waarop Haarlem ooit is gebouwd waar muggen in zwermen boven de drassige velden dansten. Anderen verwijzen naar een spotnaam uit de middeleeuwen, toen Haarlem bekendstond om haar kleine maar hardnekkige bewoners.

Geen kraam, maar een monument met uitjes en zuur; Balk, Visch aan ‘t Spaarne.

Geen kraam, maar een monument met uitjes en zuur; Balk, Visch aan ‘t Spaarne.

Al meer dan een eeuw staat de familie Balk synoniem voor verse vis in Haarlem. Wat ooit begon met eenvoudige handel langs het Spaarne, groeide uit tot een vaste waarde in de stad. Generaties Haarlemmers vonden hun weg naar de kraam, waar de geur van haring en gebakken vis zich vermengt met het water en de wind. Niet zomaar een verkooppunt, maar een ontmoetingsplek die stilletjes zijn stempel drukte op het dagelijks leven van de Mug.