Villa Elsduin Aerdenhout, bij sommige huizen ben je geen gids, maar wordt je rondgeleid.

Villa Elsduin Aerdenhout, bij sommige huizen ben je geen gids, maar wordt je rondgeleid.

Er zijn van die huizen waar je niet begint met de voordeur, maar met de stilte eromheen. Elsduin is zo’n plek. Een villa die in 1908 werd gebouwd door K.P.C. de Bazel, bedoeld als woonhuis én atelier voor beeldhouwer F.B. Roorda. Dat verklaart misschien waarom het huis niet alleen staat, maar poseert. Alsof het weet dat het ontworpen is om gezien te worden én tegelijk om rust te bewaren.

Wie hier het pad op loopt, voelt die dubbele bedoeling. Het formele groen leidt je naar een gevel die even streng als zacht is, baksteen die de vroeg-Hollandse traditie ademt en toch modern durfde te zijn voor zijn tijd. De Bazel tekende géén bravoure, maar een harmonie tussen vakmanschap, ritme en maat. Een villa die niet dicteert hoe je moet kijken, maar langzaam onthult hoe zij zelf bedoeld is.

En daar schuilt de les voor de makelaar. Sommige huizen vragen om minder spreken en meer waarnemen. De discipline om eerst te begrijpen voordat je uitlegt en eerst te kijken voordat je kadert. Elsduin herinnert je eraan dat ware kwaliteit niet luid is, maar gelaagd. Dat de beste architectuur zich niet laat verkopen, maar laat doorgronden.

Gerelateerde Nieuwsberichten

De Kroft:  Een onverwachte sprong om de makelaar bij de les te houden.

De Kroft: Een onverwachte sprong om de makelaar bij de les te houden.

De Kroft ligt precies op de overgang van het Oosterduin naar het strandvlak. Aan de Oostzijde daalt het terrein, waardoor de kelder aan de straatzijde ineens onderhuis wordt. Smits zag deze complexe ligging niet als beperking, maar als kans. Hij ontwierp niet alleen de gevels en vormen, maar ook het interieur én de volledige tuin. Van lambriseringen tot zichtlijnen in het groen: alles is één totaalcompositie, zoals alleen de vroege twintigste eeuw dat durfde.

Ezeltjes, Landauers, Calèches en Vicotria’s…

Ezeltjes, Landauers, Calèches en Vicotria’s…

Aan de Zomerzorgerlaan in Bloemendaal staat een gebouw, dat meer vertelt dan zijn rustige gevel doet vermoeden. In 1901 verrees hier de nieuwe stalhouderij van de gebroeders Böttger, ontworpen door W.P. Nederkoorn. Een bescheiden pand, maar gebouwd op een fundament van familietradities die teruggaan tot Johannes Godfried Böttger, die al in 1817 vanuit Zierikzee naar Bloemendaal trok. Generaties lang verzorgden de Böttgers vervoer voor het dorp en de buitenplaatsen: paarden, ezels, karren en later de eerste koetsdiensten. De stalhouderij werd een vertrouwd ankerpunt in het dorpsritme, waar bedrijvigheid en dienstbaarheid hand in hand gingen.

Teylers Museum: kunst en wetenschap onder één dak.

Teylers Museum: kunst en wetenschap onder één dak.

Aan het Spaarne staat een gebouw dat niet alleen Haarlem, maar heel Nederland geschiedenis geeft: het Teylers Museum, opgericht in 1784 en daarmee het oudste museum van het land. Gesticht uit de nalatenschap van bankier Pieter Teyler van der Hulst, met als ideaal de bevordering van kunst en wetenschap. Geen pronkpaleis, maar een tempel van kennis en schoonheid.